Bătălia giganților. Amazon, Microsoft şi Alphabet se luptă să devină a doua companie care atinge pragul de 1000 de miliarde de dolari pe bursă
Amazon, Microsoft şi Alphabet sunt într-o cursă strânsă pentru a deveni a doua companie americană listată la bursă cu o evaluare de 1.000 de miliarde de dolari, după ce Apple a reuşit în această săptămână să treacă de acest prag, transmite Reuters.
Optimismul de pe Wall Street legat de iPhone-ul lansat de Apple anul trecut, la aniversarea a 10 ani de la primul telefon de acest tip, cuplat cu răscumpărările record de acţiuni, au propulsat acţiunile companiei cu 34% în ultimele 12 luni, iar capitalizarea a depăşit joi 1.000 de miliarde de dolari.
Acţiunile companiei au crescut vineri cu 0,4%, iar valoarea de piaţă a atins 1.005 miliarde de dolari.
Creşterea din ultimile 12 luni a acţiunilor Apple este peste avansul de 14% al indicelui S&P 500, dar cu mult sub cea de 85% consemnată de titlurile Amazon datorită majorării semnificative a veniturilor şi profitului.
Amazon este în prezent a doua mare companie americană listată la bursă, cu o capitalizare de 890 de miliarde de dolari, fiind urmată la mică distanţă de Alphabet şi Microsoft, cu 852 miliarde de dolari, respectiv 824 miliarde de dolari.
Acţiunile grupului Alphabet, proprietarul Google, au avansat cu 31% în ultimele 12 luni, iar în 2018 cu 17%.
Împreună cu Facebook, cele mai mari cinci companii americane reprezintă 15% din valoarea indicelui S&P 500.
Care sunt efectele
Performanţa Apple de a atinge valoarea de peste 1.000 de militarde de dolari reflectă ascensiunea megacompaniilor puternice, reprezentând un moment crucial pentru sistemul capitalist, comentează New York Times, avertizând însă că amplificarea profiturilor poate genera dezechilibre sociale.
„Apple a atins joi un prag la care aceste simboluri ale capitalismului nu au visat niciodată: o valoare de piaţă de peste 1.000 de miliarde de dolari. Acest prag simbolic reprezintă rezultatul unei extraordinare poveşti de succes a unei corporaţii. Într-un interval de doar 21 de ani, un producător de computere aproape falimentar a evoluat atât de mult încât a devenit cea mai valoroasă companie tranzacţionată public în SUA, împingând industria tehnologică departe de aparatele voluminoase pentru a fabrica unele dintre cele mai populare produse de pe piaţă, precum iMac, the iPod şi iPhone. Produsele Apple au reconfigurat aspecte majore ale vieţii cotidiene”, scrie editorialistul Matt Phillips într-un articol publicat în NYT sub titlul „Atingerea de către Apple a pragului de 1.000 de miliarde de dolari reflectă ascensiunea megacorporaţiilor puternice”.
„Noua valoare de 13 cifre a companiei Apple evidenţiază modul în care un grup de corporaţii-gigant au ajuns să domine economia Statelor Unite. În prezent, o reţea mică de companii americane exercită dominaţie asupra unei cote de profituri corporative la nivelul cel mai ridicat cel puţin din anii 1970 până acum. Impactul acestui fenomen a devenit evident pe piaţa bursieră, unde un grup de companii – în frunte cu Apple, Amazon, Facebook şi Google – au alimentat o piaţă care este de nouă ani în ascensiune, a doua cea mai îndelungată perioadă după cea încheiată în anul 2000. Succesul acestor corporaţii propulsează şi economia largă, care se apropie de cel mai rapid ritm de creştere din ultimele decenii”, subliniază editorialistul NYT.
„Dar efectele consolidării profiturilor corporative se extind dincolo de pieţele bursiere – şi nu sunt în totalitate benefice. Spre exemplu, unii economişti încep să analizeze dacă ascensiunea aşa-numitor companii superstar contribuie la fragilizarea majorărilor salariale, micşorând categoria de mijloc şi amplificând inegalităţile în Statele Unite. Ampla influenţă socială şi politică exercitată de aceste megacompanii i-a făcut pe unii congremeni să ceară reglementări suplimentare pentru a le ţine sub control”, observă NYT.