Capcana constituțională întinsă de Dragnea pentru “familia tradițională”
Lansarea unui referendum pentru definirea în Constituție a familiei ca fiind uniunea dintre un bărbat și o femeie poate părea multora o idee de bun simț. Din păcate pentru noi, diavolul se ascunde în detalii, iar detaliile acestei inițiative a PSD ar putea conduce la modificarea radicală a Constituției în beneficiul actualei puteri și, în special, a cuplului Dragnea-Tăriceanu. Când vor termina de modificat Legea fundamentală este foarte posibil să ne trezim că avem o republică parlamentara, că procurorii sunt, prin Constituție, agenți guvernamentali, că serviciile secrete sunt în subordinea Parlamentului, și că Dragnea și Tăriceanu sunt stăpânii României. Ar fi o surpriză chiar și pentru cei trei milioane de români care au semnat pentru „familia tradițională”.
Ce știm: Că, dincolo de orice dubiu, familia nu a fost și nu este o preocupare pentru cuplul Dragnea-Tăriceanu.
Știm, în primul rând, că demersul este total lipsit de sens din punct de vedere juridic. Cu sau fără această modificare, în România nu se pot încheia, în actualul cadru juridic, căsătorii între persoane de același sex.
În plus, deși se prezintă ca mari apărători ai valorilor familiei, parlamentarii inițiatori ai acestui demers de modificare a Constituției știu foarte bine că România va trebui să-și alinieze legislația pentru a permite cuplurilor de același sex să dispună de patrimoniul comun, Legea parteneriatului Civil fiind în procedură parlamentară. Să fim bine înțeleși, acest proiect de lege nu deschide calea căsătoriei intre persoane de același sex! Este doar o reglementare, absolut normală, a situației juridice a bunurilor pe care un cuplu necăsătorit format din persoane de același sex le dobândesc în comun.
Mai știm că, din punct de vedere politic, referendumul convocat de PSD este util pentru a mobiliza baza electorală și pentru a abate total atenția de la alte teme. Ori, în actuala situație, nimic nu justifică folosirea acestei diversiuni. Președintele Băsescu a folosit, în 2009, referendumul pentru a câștiga un nou mandat. PSD poate să îl folosească în cazul în care președintele Iohannis ar declanșa mult trâmbițatul referendum pentru justiție, dar nimic nu anunță că acesta ar intenționa să o facă. Până la alegerile parlamentare și prezidențiale mai este foarte mult timp, iar o mobilizare electorală cu mai mult de un an înainte nu are niciun rost. Singura variantă fezabilă ar fi acoperirea scandalului provocat de emiterea unui OUG de amnistie și/sau grațiere, dar acest OUG nu pare să mai fie necesar dacă PSD-ALDE vor merge pe varianta respingerii OUG 6/2016 combinat cu un nou OUG care să instituie o cale extraordinară de atac pentru cei condamnați în baza unor dovezi la strângerea cărora au contribuit și serviciile secrete.
În plus, mai știm că în ultimul an PSD-ALDE au făcut tot ce le-a stat în putință pentru a modifica legislația referitoare la organizarea, validarea și aplicarea unui referendum pentru modificarea Constituției. În primul rând, au coborât pragul necesar pentru ca acesta să fie validat la doar 30% din numărul celor înscriși în listele electorale. Ulterior, l-au eliminat pe președintele României din schemă, Iohannis pierzând dreptul de a promulga sau de a cere reexaminarea proiectului de lege elaborat de Parlament pentru convocarea referendumului constituțional. Conform actualului cadru legal, doar CCR ar fi putut sta în calea unui referendum, dar actuala Curte Constituțională este total de partea PSD, iar aprobarea acestuia nu a fost decât o formalitate.
Nu în ultimul rând, știm că Dragnea are niște consilieri străini foarte buni, experți în managementul crizelor, dar și în crearea unor conflicte artificiale menite a abate atenția opiniei publice. Acest ultim argument este foarte important pentru că un consultant de valoare formulează o strategie în baza unui obiectiv, iar pentru Dragnea și Tăriceanu, în acest moment, singurul obiectiv posibil este acapararea totală a puterii și scăparea de dosarele penale care nu le dau pace.
Ce putem presupune: Că toată povestea cu referendumul pentru familie este o perdea de fum pentru atingerea adevăratului obiectiv.
Tema aleasă este una de acoperire! În lipsa unei “probleme” a imigranților, se apelează o altă zonă sensibilă în societate cu reverberații profunde în zona celor care se declară credincioși, peste 90% din români cred în Dumnezeu, cu sprijin semnificativ din partea bisericii, 70-80% din români au încredere în biserică, iar cea mai mare parte a românilor au ceva, din principiu, împotriva minorităților sexuale.
Strângând trei milioane de semnături, PSD a obținut legitimitatea necesară pentru a trece la fapte. Se organizează referendum, iar cu un prag de 30% probabil se acceptă ideea de modificare a Constituției. Pasul următor, se constituie o comisie parlamentară care să vină cu o propunere de revizuire. Nimic și nimeni nu poate împiedica PSD-ALDE să vină și cu alte propuneri. Una dintre ele a fost deja enunțată de Dragnea: justiția. Ca să nu mai existe dubii, PSD poate trece procurorii în zona executivului, în subordinea directă a ministrului Justiției. Dacă tot au ajuns acolo, pot face și mici modificări cu privire la competențele președintelui în ceea ce privește desemnarea șefului Înaltei Curți, Ministerului Public, DNA, DIICOT. Drumul a fost deja deschis de CCR așa că ar fi doar un pas mic.
Evident, serviciile secrete nu pot fi uitate. Scandalul cu protocoalele nu a fost amorsat doar pentru a justifica o amnistie. Tema e prea bună pentru a nu fi păstrată ca să se justifice și punerea SRI și SIE în subordinea directă a Parlamentului, președintele fiind eliminat.
În fine, poate cea mai dură modificare ar putea să fie transformarea României în republică parlamentară. E un subiect delicat pentru că sondajele au arătat că românii vor să își aleagă în mod direct președintele, dar nu e imposibil. Riscul e mare, dar și răsplata ar fi pe măsură. Ales prin vot al Parlamentului, președintele poate să fie oricine dorește Dragnea, sau chiar el. Cum spuneam, tema e riscantă pentru că o astfel de modificare ar muta punctul de interes de pe tema “familiei tradiționale” pe cea a modului de alegere a președintelui României ceea ce PSD nu își dorește.
În final, PSD prezintă un proiect de modificare a Constituției. Singura problemă este cea a voturilor din Parlament, Ca să fie adoptat, proiectul de Lege de modificare a Constituției trebuie adoptat cu votul a două treimi din numărul membrilor fiecărei camere. Fără UDMR, Coaliția PSD-ALDE nu are nicio șansă. Eliminarea sintagmei “național” din art.1 din Constituție, o idee veche și mult susținută de UDMR, nu este posibilă întrucât depășește limitele prevăzute art.152 din legea fundamentală. Probabil, UDMR poate fi convins și cu mai puțin, iar prin PNL se mai găsesc destui care să voteze pentru “familia tradițională” făcându-se că nu văd și restul modificărilor operate.
Avizul CCR nu este o problemă. Deciziile recente arată cât se poate de clar că PSD are un control total asupra Curții. În plus, așa cum spuneam, unele dintre modificările posibile, cele care privesc justiția, au fost deja antamate prin decizii ale CCR.
Mobilizați la vot, alegătorii PSD-ALDE, la care se adaugă cei care au reținut doar tema falsă, sunt suficienți pentru ca referendumul de aprobare a modificărilor să treacă.
Și astfel, plecând de la o idee cu care mulți români de bună credință sunt de acord, celebra “familie tradițională”, avem mari șanse să ne trezim cu o nouă constituție croită după chipul și asemănarea cuplului Dragnea-Tăriceanu.
Tema are priză la public și se înscrie perfect în tiparul strategic utilizat de consultanții PSD-ALDE în alte țări din regiune.
Cu ce ne alegem? Indiferent de rezultat, cu o mare problemă!
Chiar dacă scenariul descris mai sus va fi sau nu confirmat de realitate, România va avea o mare problemă!
În primul rând, tema în sine este una cât se poate de anormală. Să fim serioși, un astfel de demers este menit să împartă societatea în două tabere. În mod firesc, cea mai mare parte a societății românești, din varii motive, este visceral împotriva persoanelor care au o altă viziune despre sexualitate. Poate e normal, poate nu este, dar ideea nu este să creezi în mod intenționat prăpastii, să accentuezi ura împotriva unor oameni, să amplifici discriminarea și să-ți faci un titlu de glorie din asta. Iar exact asta face acest referendum.
În al doilea rând, societatea modernă pune accentul pe individ, pe libertatea de a alege și a te manifesta, indiferent de culoare, religie, sex. Pune accent pe egalitatea de șanse, pe dreptul de a te bucura de aceleași drepturi fie că te naști în Franța sau în Bulgaria, pe atenția acordată celui aflat în nevoie, celui care, din naștere sau pe parcursul vieții, are nevoie de ajutorul celorlalți. În Europa, dreptul fiecăruia dintre noi de a ne dezvolta, așa cum credem că este normal, nu poate fi îngrădit, nu poate fi impus, nu poate fi limitat.
În aceste condiții, fără nicio îndoială, dacă demersul de modificare a Constituției este dus până la capăt, chiar și doar pentru a se legaliza “familia tradițională”, România va fi privită ca o țară ciudată, de la periferia Europei, care nu înțelege secolul în care se află și care nu merită să facă parte din lumea civilizată.
Credeți că cei care au inițiat acest demers nu știu toate astea? Știu foarte bine! Și atunci de ce?
Simplu, pentru că așa le dictează interesele personale!