Discriminare! Ministrul Educaţiei vrea clase separate pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale

Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, are o propunere ce nu poate fi catalogată decât prin două cuvinte: discriminare și stigmatizare. Ea vrea înfiinţarea de clase separate pentru copiii cu cerinţe educaţionale speciale (CES) care frecventează școlile de masă, precizează digi24.ro.

Specialiştii atrag atenţia că o astfel de schimbare nu va creşte performanţele elevilor vizaţi. Mai ales că toată această modificare îi include pe consilierii şcolari – aceştia sunt atât de puţini încât nu pot aloca mai mult de două minute fiecărui elev. În plus, statul a uitat să le vireze măririle salariale promise. Nici părinţii nu sunt de acord cu propunerea Ecaterinei Andronescu. Ideal ar fi ca Ministerul Educației să recunoască faptul că nu are strategii clare pentru elevi cu cerințe educaționale speciale, nu să propună izolarea acestor copii. Integrarea acestor copii presupune toleranță socială.

Ecaterina Andronescu: „Noi acum îi avem pe cei cu dificultăţi de învăţare, să îi numim aşa generic, împărţiţi în două categorii. Pe unii îi trimite în şcolile speciale, iar alţii sunt în şcolile normale, integraţi în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reuşim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integraţi în clasele normale şi atunci creăm dificultăţi la profesori. Şi mă gândeam dacă nu am putea să îi împărţim mai mulţi într-un loc şi să punem profesori de sprijin acolo. Adică aş vrea ca şi lor, celor integraţi în şcolile de masă să le putem asigura profesori de sprijin”, relatează digi24.ro.

Reprezentanții UNICEF consideră că nu aceasta ar fi soluția pentru a crește performanțele acestor copii. Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Experienţa ne-a arătat că elevii învaţă mai bine atunci când sunt expuşi diversităţii, când suportul pentru ei este apropiat nevoilor lor.Fiecare copil este diferit, fiecare copil se dezvoltă şi învaţă în moduri diferite, iar serviciile, adică cele de stat, trebuie să fie capabile să se adapteze acelor nevoi speciale”.

Ministrul Educației, înainte de a veni cu astfel de propuneri, ar trebui să verifice, cu cifre exacte, care este situația consilierilor școlari. Statistica arată că, numai în Bucureşti, un singur consilier şcolar are în grijă în medie 1.300 de copii pe an. Şi pe lângă faptul că există un deficit atât în rândul consilierilor şcolari, cât şi al logopezilor, de două luni angajaţii nu şi-au primit măririle salariale promise la finalul anului trecut. Mai exact nu şi-au primit sporul de suprasolicitare neuropsihică de 10% din salariul de bază, relatează digi24.ro.

Ecaterina Andronescu face o declarație prin care ne arată, clar, că nu cunoaște realitatea din teren a consilierilor școlari: „Nu au clase, ei lucrează individual cu cei care au dificultăţi de vorbire, de învăţare, etc, şi ca urmare e greu să îi încadrăm pe legislaţia actuală în categoria cadre didactice de predare. Atunci va trebui să completăm într-o lege lucrurile acestea. Nu lucrează cu clasa, el lucrează individual.”

Realitatea de pe holurile Parlamentului este contrazisă de cea din teren. Orele de logopedie se fac în grup.

Mădălina Radu, consilier şcolar, a declarat, potrivit digi24.ro: „De exemplu, în Bucureşti au în circumscripţie 1.771 de elevi, iar legea spune 500 în circumscripţie. Colegii mei sunt supranormaţi. Cererile sunt multe şi atunci s-a ajuns cumva să îi grupeze pe categorii – toţi cei care au suflantele afectate, toţi cei care au problema pronunţială a sunetului „R”, să zic, deci cam aşa se lucrează în Bucureşti, pentru că suntem supranormaţi”.

Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România: „Consider că se pot face mai multe. Se pot face mai multe la modul că ar trebui încercat tot ceea ce se poate pentru ca acei copii cu cerinţe educaţionale speciale să fie integraţi în clasele normale şi să nu avem parcursuri diferite pentru grupuri diferite de copii”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.