Dublu standard de calitate pentru alimentele din UE

Aşa cum se ştie, majoritatea produselor comercializate pentru Europa de Est au alte standarde de calitate faţă de aceleaşi produse, ale aceloraşi producători, dar comercializate pentru Europa de Vest. În această categorie intră atât produse alimentare, dar şi produse nealimentare – detergenţi, produse de igienă.
Deşi numele produsului este acelaşi, designul ambalajului este acelaşi, o serie de cercetări realizate în diferite state ale Uniunii Europene arată că mai multe produse de pe piaţa unică a Uniunii aveau compoziţii total diferite din punctul de vedere al reţetei, al ingredientului de bază folosit sau a cantităţii acestui ingredient inclusă în produsul respectiv, în funcţie de ţara pentru care sunt destinate.
În consecinţă, Parlamentul European prin Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor a lansat în dezbatere publică un raport privind dublul standard în ceea ce piveşte calitatea produselor comercializate în UE. Potrivit documentului, pentru care se așteaptă amendamente din partea europarlamentarilor până în data de 17 aprilie, soluția prin care se pot elimina aceste practici la nivelul UE se referă la ieșirea lor în afara legii. Mai exact, Comisia Europerană ar trebui să amendeze Anexa 1 a Directivei Europene privind practicile comerciale neloiale (Anexa 1 din DIRECTIVA 2005/29/CE) prin adăugarea pe „lista neagră” și acelor practici care fac ca produsele cu același nume și același ambalaj să aibă calități diferite în funcție de statul unde sunt comercializate.
De asemenea, Comisia Europeană a anunţat că va întocmi o metodologie comună de testare, care va fi gata în aprilie. Metodologia va permite statelor membre să lanseze în luna mai o campanie coordonată de testare a produselor alimentare din cel puţin 16 ţări (selectate pe criterii geografice şi de mărime).
Testele vor îngloba compoziţia unui coş comun de produse, care sunt comercializate în majoritatea statelor membre şi vor include testări chimice şi senzoriale. Obiectivul este ca primele rezultate să fie prezentate până la sfârşitul acestui an.
Potrivit datelor cuprinse în draftul raportului întocmit de Comisia pentru Piața Internă și Protecția Consumatorilor, această problematică a dublului standard în ceea ce priveşte calitatea produselor în diferite state membre sau în diferite regiuni şi pieţe locale se traduce, potrivit unui studiu coordonat de experţi de la Facultatea de Drept a Universităţii Plackeho Olomouc din Republica Cehă, în următoarele activităţi ale producătorilor:
producătorul distribuie pe diverse pieţe produse cu arome şi compoziţii diferite, cu un ingredient principal diferit, dar având acelaşi aspect şi acelaşi ambalaj;
un producător plasează produse cu diferite calităţi pe piaţă, dar cu acelaşi ambalaj sau cu unul extrem de asemănător;
un producător plasează produse cu greutăţi diferite pe pieţele europene, însă cu acelaşi ambalaj sau unul similar;
atunci când lansează un produs nou pe o anumită piaţă, producătorul foloseşte un produs cu o compoziţie de o calitate superioară, cu scopul de a atrage atenţia consumatorilor şi a-i învăţa pe consumatori să cumpere produsul, urmând ca, după o anumită perioadă, să apară o „schimbare a reţetei” fără nicio schimbare în ceea ce priveşte ambalajul sau modul de prezentare al acestuia.

Sursa foto: www.hunedoaralibera.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *