E oficial: Toader a scris deja ORDONANȚA pentru Dragnea! Liderul PSD scapă de condamnarea din dosarul Referendumul, de dosarul Bombonica și de orice interdicție la candidaturi

E oficial! Ministerul Justiției, Tudorel Toader, a finalizat Ordonanța de Urgență care îl va scăpa pe Liviu Dragnea de condamnarea din dosarul Referendumul. Mai exact, ordonanța le va permite celor condamnaţi care au sentinţe definitive pronunţate de completurile de 5 constituite la instanța supremă începând cu 2014 să depună contestație în anulare chiar dacă au ieșit din termenul legal de 30 de zile. În baza acestei ordonanțe, procesul ar putea fi reluat la instanța supremă, în faza de apel. În plus, prin aceeași Ordonanță se reduc și termenele de prescripție. Cu alte cuvinte, procesul lui Dragnea pentru fraudarea Direcției pentru Protecția Copilului Teleorman se va încheia întrucât s-a împlinit termenul de prescripție, iar liderul PSD va scăpa de orice probleme.

Ordonanța de Urgență se intitulează „Proiect de act normativ pentru luarea unor măsuri refritoare la contestația în anulare reglementată de Legea nr 135/2010 privind Codul de procedură penală”.

Ordonanța de Urgență va viza, practic, sentințele definitive date de completurile de 5 judecători de la instanța supremă începând cu anul 2014.

Liviu Dragnea a fost condamnat la doi ani de închisoare cu suspendare și un termen de încercare de patru ani. El a fost acuzat de DNA de „folosirea influenței sau a autoritătii de către o persoană care deține o funcție de conducere într-un partid, în scopul obținerii pentru sine sau altul de foloase necuvenite” în dosarul Referendumul.

„Art… (1) Contestația în anulare pentru motivul prevăzut de art 426 litera d/ teza 1 C.P.P. împotriva hotărârilor judecătorești definitive pronunțate în apel de către complete de 5 judecători ale Înaltei Curți de Casație și Justiție după intrarea în vigoare a Codului de Procedură Penală și pentru care termenul de introducere a contestației în anulare s-a împlinit anterior datei de 29 noiembrie 2018 poate fi introdusă de oricare dintre titularii acestei căi de atac prevăzuți de art 427 alin (1) C.P.P., în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezenței ordonanțe de urgență.

(2) Dacă se admite contestaţia în anulare formulată în condiţiile alin (1), cursul termenului prescripţiei răspunderii penale se suspendă de la data desfiinţării hotărârii a cărei anulare se cere şi până la data pronunţării unei hotărâri că urmare a rejudecării apelului”.

În ceea ce priveşte codurile penale, una dintre modificările propuse în proiectul de ordonanţă de urgenţă priveşte schimbarea Articolului 155 din Codul Penal, referitoare de întreruperea cursului prescripţiei răspunderii penale. Actul normativ reduce termenele de prescripţie.

Astfel, potrivit proiectului articolul 155 se modifică şi va avea următorul cuprins:

Art. 155 – (1) Cursul termenului prescripţiei răspunderii penale se întrerupe pentru fiecare faptă şi persoană prin îndeplinirea oricărui act de procedură în cauză care, potrivit legii, trebuie comunicat suspectului sau inculpatului în cadrul procesului penal
(conform CP actual) (2) După fiecare întrerupere începe să curgă un nou termen de prescripţie.
(3) Prescripţia înlătură răspunderea penală oricâte întreruperi ar interveni, dacă termenul de prescripţie prevăzut în art. 154 este depăşit cu încă jumătate
(4) Admiterea în principiu a cererii de redeschidere a procesului penal face să curgă un nou termen de prescripţie a răspunderii penale, cu respectarea dispoziţiilor alin (3)

Totodată, se modifică prevederile legale referitoare la eliberarea condiţionată.

Proiectul prevede că articolul 100 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Art. 100 -1) Liberarea condiţionată în cazul închisorii poate fi dispusă, dacă:

a) cel condamnat a executat cel puţin jumătate din durata pedepsei, în cazul închisorii care nu depăşeşte 10 ani, sau cel puţin două treimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 15 ani, în cazul închisorii mai mari de 10 ani;

b) cel condamnat se află în executarea pedepsei în regim semideschis sau deschis;

c) cel condamnat a îndeplinit integral obligaţiile civile stabilie prin hotărârea de condamnare, afară de cazul când dovedeşte că nu a avut nicio posibilitate să le îndeplinească;

d) instanţa are convingerea că persoana condamnată s-a îndreptat şi se poate reintegra în societate.

(2) În cazul condamnatului care a îndeplinit vârsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea condiţionată, după executarea efectivă a cel puţin o treime din durata pedepsei, în cazul închisorii ce nu depăşeşte 10 ani, sau a cel puţin jumătate din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin. (1). lit. b) -d).

(3) În calculul fracţiunilor de pedeapsă prevăzute în alin. (1) se ţine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerată, potrivit legii, ca executată pe baza muncii prestate. În acest caz, liberarea condiţionată nu poate fi dispusă înainte de executarea efectivă a cel puţin o treime din durata pedepsei închisorii, când aceasta nu depăşeşte 10 ani, şi a cel puţin jumătate, când pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(4) În calculul fracţiunilor de pedeapsă prevăzute în alin. (2) se ţine seama de partea din durata pedepsei ce poate fi considerată, potrivit legii, ca executată pe baza muncii prestate. În acest caz, liberarea condiţionată nu poate fi dispusă înainte de executarea efectivă a cel puţin o pătrime din durata pedepsei închisorii, când aceasta nu depăşeşte 10 ani, şi a cel puţin o treime, când pedeapsa este mai mare de 10 ani.

(5) Este obligatorie prezentarea motivelor de fapt ce au determinat acordarea liberării condiţionate sau care au condus la respingerea acesteia şi, în cazul admiterii, atenţionarea condamnatului asupra conduitei sale viitoare şi a consecinţelor la care se expune, dacă va mai comite infracţiuni sau nu va respecta măsurile de supraveghere ori nu va executa obligaţiile ce îi revin pe durata termenului de supraveghere.

(6) Intervalul cuprins între data liberării condiţionate şi data împlinirii duratei pedepsei constituie termen de supraveghere pentru condamnat”.

Codul Penal prevede actualmente, la articolul 100, că liberarea condiţionată în cazul închisorii poate fi dispusă dacă cel condamnat a executat cel puţin două treimi din durata pedepsei, în cazul închisorii care nu depăşeşte 10 ani, sau cel puţin trei pătrimi din durata pedepsei, dar nu mai mult de 20 de ani, în cazul închisorii mai mari de 10 ani, iar în cazul condamnatului care a împlinit vârsta de 60 de ani, se poate dispune liberarea condiţionată, după executarea efectivă a jumătate din durata pedepsei, în cazul închisorii ce nu depăşeşte 10 ani, sau a cel puţin două treimi din durata pedepsei, în cazul închisorii mai mari de 10 ani, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în alin.(1) lit.b) – d).

Proiectul abrogă de asemenea articolul 13 indice 2 din legea 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 219 din 18 mai 2000, cu modificările şi completările ulterioare.

Acesta prevede: „În cazul infracţiunilor de abuz în serviciu sau de uzurpare a funcţiei, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu o treime.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *