Faimosul Boieng 727, ultimul zbor comercial

Amatorii de călătorii cu avionul Boeing 727 mai au doar o singură şansă de a zbura cu acest aparat cu design distinctiv care se pregătește de ultimul său zbor comercial cu pasageri, scrie CNN.

Urmând să zboare pe o rută iraniană, Boeing-ul 727-200 în vârstă de 38 de ani care este deţinut de „Iran Aseman Airlines” a intrat în cărţile de istorie la jumătatea lunii ianuarie după ce jurnalisul Babaj Taghvaee şi-a documentat cursa pe Twitter.

Recunoscut pentru coada sa în formă de T şi cele trei motoare, 727-u a făcut vâlvă în 1962, atunci când s-a lansat. Designul nu era doar unul plăcut ci avea şi o funcţie practivă, avionul de dimensiuni medii fiind destinat oraşelor mai mici în care pistele aeroporturilor aveau o dimensiune mai mică şi nu puteau să găzduiască 707-le care avea o dimensiune mai mare.

„Cele trei motoare montate în spate au făcut ca avionul să fie versatil pentru operatorii capabili să decoleze şi să aterizeze pe piste scurte, şi era destul de puternic pentru rutele transoceanice”, a declarat Murdo Morrison, şeful de conţinut strategic de la FlightGlocal, citat de CNN.

Potrivit site-ului celor de la Boeing, compania a plănuit iniţial să construiască doar 250 de aeronave. Cu toate astea, deşi la început a fost mai încet, ulterior numărul de cererile pentru 727 a fost uriaş.

Puţin mai târziu, modelul 727 a devenit primul avion comercial vândut în peste o mie de unităţi. Potrivit Boeing, numărul total de 727-uri vândute a fost de 1832.

Deşi şi-a început viaţa ca un avion comercial, 727-ul a primit ulterior alte roluri.

„De la mijlocul anilor 1980, când producţia s-a încheiat, modelul 727 a fost considera din ce în ce mai zgomotos şi ineficient faţă de unii dintre rivalii săi noi şi multe companii aeriene majore au început să renunţe la acest model din anii 1990”, a adăugat Morrison.

„În cele din urmă, s-a bucurat de o nouă viaţă, cu aproximativ 60 de operatori care l-au folosit pentru a trasporta marfă, VIP-uri sau avioane de cercetare pentru mai mult de o jumătate de secol după ce modelul a intrat în service”, a mai spus Morrison.

Cu toate că modelul 727 s-a dovedit a fi un mare succes pentru Boeing, avionul a fost, de asemenea, implicat în mai multe incidente ciudate.

În 1971, un bărbat cunoscut sub numele de D.B. Cooper a deturnat un 727 în nord-vestul Statelor Unite, după care s-a parașutat la sol cu 200.000 de dolari (aproximaţi astăzi la 1.2 milioane de dolari), în numerar furat, prins de corpul său.

Clasat drept unul dintre cele mai cunoscute jafuri de aviaţia SUA, cazul a rămas nerezolvat, iar în 2016 FBI-ul a închis ancheta.

Evadarea îndrăzneaţă a fost posibilă mulţumită unei trăsături de design speciale ale lui 727 – o scară încorporată în pupă. Ca urmare a episodului, Boeing a schimbat design-ul istoricului 727, care a fost folosit la un moment dat şi de către Donald Trump drept avion privat până în 2009 când magnatul şi-a luat un 757.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *