Halucinant. Sistemul informatic nu funcționează de 18 zile, iar CNAS afirmă: “Starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă”

 

​Joi a fost a 18-a zi în care sistemul cardului de sănătate nu funcționează, ceea ce a pus pe jar medicii și pacienții. Se pare, însă că nu și autoritățile responsabile. CNAS a declarat că indisponibilitatea nu înseamnă nefuncționalitate, iar președintele instituției a precizat că nu ia în calcul să-și dea demisia.

În acest timp, pacienții sunt puși pe drumuri, nu pot primi rețete, bilete de internare și concedii medicale, iar medicii nu pot valida serviciile medicale  prestate ceea ce, implicit, înseamnă că acestea nu pot fi decontate de CNAS, deci nu vor fi plătiți.

În ciuda  faptului că medicii susțin că sistemul informatic al CNAS, care mereu a funcționat cu sincope, se află acum în blocaj total, fiind, practic, cea mai gravă avarie înregistrată de la dare lui în folosință, autoritățile nu sunt de aceeași părere. CNAS a  trimis presei un comunicat în care precizează: “”Ca urmare a afirmațiilor contradictorii apărute în spațiul public referitoare la platforma informatică PIAS și la modul de lucru offline al furnizorilor de servicii medicale aflați în contract cu casele de asigurări de sănătate, CNAS face următoarele precizări: la ora actuală se desfășoară testele finale pentru revenirea la modul de lucru uzual, online, al platformei PIAS, urmând ca atunci când acestea vor demonstra că sistemul informatic se încadrează în parametri normali de funcționare să înceteze starea de indisponibilitate declarată anterior.”

CNAS mai susține, însă, că „starea de indisponibilitate nu înseamnă că sistemul informatic nu a funcționat în această perioadă, ci faptul că modul de funcționare al acestuia nu a corespuns în momentele de vârf de activitate standardelor tehnice referitoare la timpul de răspuns. Declararea stării de indisponibilitate a inclus mai multe zile anterioare datei de 10 iulie, diferențiat pentru diverse categorii de furnizori de servicii medicale, deoarece s-a luat în calcul că există posibilitatea ca unii furnizori să nu fi transmis în PIAS serviciile efectuate în zilele respective, până la momentul declarării indisponibilității, având în vedere faptul că, în conformitate cu reglementările legale în vigoare, această transmitere se poate efectua în interval de trei zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv.”

„Tot conform legislației în vigoare, pentru intervalul de timp în care platforma informatică a fost declarată indisponibilă se face derogare de la regula transmiterii serviciului efectuat în interval de trei zile lucrătoare după data acordării serviciului respectiv, urmând ca transmiterea către PIAS să se poată efectua până la termenul de raportare a întregii activități pe lunii iulie 2019, după încheierea acestei luni. Acest termen este diferențiat pe categorii de furnizori de servicii medicale. În perioada de declarare a indisponibilității platformei PIAS, furnizorii de servicii medicale pot transmite online, pe loc, activitatea efectuată, sau, în cazul în care întâmpină dificultăți de transmitere, pot efectua serviciile respective în modul de lucru offline, urmând ca serviciul să poată fi raportat ulterior. Precizăm că modul de lucru offline este utilizabil și în perioadele în care platforma informatică funcționează în parametri tehnici, dar furnizorii de servicii medicale întâmpină dificultăți de comunicare cu PIAS din alte cauze (spre exemplu, din cauza furnizorului local de servicii de Internet)”, se mai arată într-un comunicat al CNAS.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *