Israelul dă Chinei cheile celui mai mare port
China va opera portul Haifa , în apropiere de submarinele nucleare ale Israelului, și se pare că autoritățile nu s-au gândit la ramificațiile strategice ale unei asemenea cedări, scrie publicația Haaretz.
Generalul în rezervă Shaul Horev, fost președinte al Comisiei pentru Energie Atomică, în prezent director al Centrului de Cercetare pentru Politică și Strategie Maritimă de la Universitatea din Haifa a ridicat această problemă. La sfârșitul lunii august, centrul a organizat o conferință, la care au fost invitați participanți din Statele Unite, pentru a examina problemele de securitate ale Israelui și regiunii mediteraneene.
Horev a pus în discuție investițiile chineze în porturile mediteraneene și în special în Israel. Afirmând că o companie chineză va începe în curând să opereze portul Haifa, el a spus că Israelul trebuie să creeze un mecanism care să examineze investițiile chineze pentru a se asigura că nu pun în pericol interesele de securitate ale Israelului.
„Când China achiziționează porturi”, o face sub masca menținerii unei rute comerciale din Oceanul Indian prin Canalul Suez către Europa, cum ar fi portul Pireu în Grecia, spune Horev. Dar aceată mișcare, aparent economică, are și un impact asupra securității, susține generalul. Una dintre personalitățile americane prezente la conferință a ridicat problema dacă Flota a VI-a americană mai poate vedea Haifa ca un port sigur, în peraspectiva preluării chineze.
Horev a menționat, de asemenea, că americanii își îndreaptă acum cea mai mare atenție asupra Mării Chinei de Sud și asupra Golfului Persic, în detrimentul Orientului Mijlociu. Într-o perioadă ca aceasta, a spus el, ar fi corect ca Israelul să își consolideze statutul de bază strategică pentru americani.
Conferința de la Haifa a avut loc în colaborare cu Institutul Hudson. Câțiva dintre participanții americani au fost foști oficiali din Pentagon și US Navy. Americanii prezenți la conferință au apreciat că Israelul și-a pierdut mințile atunci când a dat chinezilor cheile portului Haifa. Odată ce China se află în scenă, au spus ei, Israelul nu va mai putea conta pe menținerea relațiilor strânse pe care le-a avut cu Flota a VI-a americană .
Compania chineză SIPG a câștigat licitația de exploatare a portului Haifa. Proiectul este planificat pentru a fi inaugurat în 2021 și permite companiei chineze, care operează și portul Shanghai, să dețină portul Haifa timp de 25 de ani. O altă firmă chineză a câștigat oferta de construire a unui nou port la Ashdod.
Aceste decizii au fost luate de Ministerul Transporturilor și Autoritatea Portuară, fără implicarea Consiliului Național de Securitate.
China dobândește o influență vastă asupra infrastructurilor esențiale din Israel și, indirect, la o privire mai atentă, la unele dintre capabilitățile militare ale Israelului. În timp, Beijingul va avea la dispoziție un potențial mijloc de presiune la adresa Israelului, dacă acesta ar pune în pericol interesele Beijingului în regiune.
China nu este neapărat ostilă față de Israel, scrie publicația Haartz, dar interesele sale sunt încurcate și complexe, un bun exemplu fiind relațiile strânse dintre China și Iran, bazat pe importul de petrol iranian.