Sistemul Galileo – GPS-ul european

Sistemul european de navigaţie prin satelit, care are o valoare totală estimată la 10 miliarde de euro a fost denumit după numele astronomului italian Galileo Galilei. Unul din scopurile sistemului de navigaţie european Galileo este de a oferi o alternativă de mare precizie a sistemului de poziţionare globală pe care ţările din Uniunea Europeană să se poată baza, independent faţă de sistemul rusesc GLONASS şi cel al Statelor Unite, GPS, în cazurile extreme în care ar fi deconectaţi de către operatorii acestora.

Primul satelit de test, Galileo, numit GIOVE-A a fost lansat în 28 decembrie 2005, în timp ce primul satelit operaţional a fost lansat în 21 octombrie 2011. Până în prezent, sistemul de navigaţie Galileo are poziţionaţi pe orbită 22 sateliţi, dintr-un total de 30, 27 operaționali plus încă 3 de rezervă, propuşi a fi lansaţi până în anul 2020, precum și infrastructura la sol necesară pentru furnizarea serviciilor de localizare.

Sistemul Galileo este destinat pentru a furniza măsurători verticale şi orizontale cu o acurateţe de sub 1 metru, precum şi un mai bun serviciu de poziţionare la altitudini mari faţă de celelalte servicii de navigaţie prin gps.

Galileo oferă un nou sistem de căutare şi salvare (SAR) ca parte al sistemului MEOSAR. Sateliţii vor fi echipaţi cu un emiţător care va transmite semnale de urgenţă de la transmiţătoarele de urgenţă la centrul care se ocupă de operaţiunile de salvare în situaţii de urgenţă, care vor putea iniţia operaţiunea. La rândul lui, transmiţătorul returnează un mesaj  (RLM) informând victimele că situaţia lor a fost transmisă şi că ajutoarele sunt în drum spre ei.

Semnalul Galileo va putea să străbată chiar şi căile existente printre zgârie nori unde în prezent nu sunt captate semnale. Un alt plus pentru Galileo este posibilitatea de capta în timp real un eventual apel de urgenţă lansat de vreun avion, ambarcaţiune aflată pe apă ori vreo maşină căzută în prăpastie.

Totodată, semnalul Galileo va fi updatat la câteva fracțiuni de secundă, utile pentru a interveni în cazul unui accident de maşină ori pentru furnizorii de electricitate care gestionează o reţea de curent electric. Sistemul poate fi util și în cercetarea științifică, în meteorologie sau geodezie.

Galileo este operațional din data de 15 decembrie 2016 furnizând un set de servicii inițiale gratuite pentru autorități publice, companii și cetățeni. În prezent, semnalele Galileo sunt utilizate în combinație cu alte sisteme de navigație prin satelit, precum GPS sau GLONASS.

Foarte multe dispozitive sunt compatibile cu acest sistem, inclusiv viitoarele smarphone-uri din seria Samsung sau Apple, sistemul fiind cu precădere destinat uzului civil. Cu ajutorul Galileo ar putea fi dezvoltate, aşadar, aplicaţii de mobilitate care vor îmbunătăţi eficacitatea şi confortul transporturilor rutiere. Cea mai populară este navigaţia, care furnizează şoferilor indicaţii prin intermediul dispozitivelor portabile (PND) şi a sistemelor In-Vehicle. Serviciile de monitorizare prin satelit a traficului rutier colectează informaţii privind locaţia vehiculelor prin intermediul dispozitivelor portabile, a sistemelor In-Vehicle şi a dispozitivelor mobile, apoi procesează informaţia pentru a fi transmisă utilizatorilor şi altor părţi interesate.

Sursa foto: www.esa.int

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.