Uniunea Africană va înfiinţa un fond de infrastructură pentru continent

Uniunea Africană a decis să înfiinţeze un fond care va finanţa construcţia de drumuri, căi ferate şi centrale electrice pe continentul african, în contextul în care organizaţia a decis să se îndrepte spre noi surse de fonduri ca urmare a diminuării donaţiilor şi gradului ridicat de îndatorare, transmite Reuters.

Potrivit Uniunii Africane, continentul are un deficit anual de finanţare în domeniul infrastructurii cuprins între 60 şi 90 de miliarde de dolari, ceea ce îngreunează eforturile organizaţiei de a-şi atinge obiectivul vizând integrarea pieţelor individuale într-o zonă unică de liber schimb.

„Africa are un deficit de finanţare în ceea ce priveşte nevoia de dezvoltare a infrastructurii”, a declarat vineri Raila Odinga, reprezentantul pentru infrastructură al Uniunii Africane.

Organizaţia ce regrupează 55 de state africane a decis să se îndrepte spre fonduri suverane, companii de asigurări şi fonduri de pensii din ţări precum Africa de Sud, Angola, Nigeria, Maroc, Egipt şi Kenya, pentru a strânge bani. Fondurile vor fi invitate să investească aproximativ 5% din activele lor, a spus Raila Odinga, „ceea ce va fi mai profitabil pentru acest instituţii decât să lase fondurile nefolosite”.

În prezent, au loc discuţii cu fondurile respective, iar experţii Uniunii Africane lucrează la înfiinţarea cadrului legal şi a structurii financiare a viitorul fond de infrastructură, care va fi administrat de noua Agenţie de Dezvoltare a Uniunii Africane, a precizat Odinga.

Decizia de a înfiinţa un fond de infrastructură pune capăt anilor de dependenţă de ţările donatoare bogate şi de împrumuturile de pe pieţele financiare. China, care în ultimul deceniu a fost unul dintre cei mai importanţi finanţatori de proiecte de infrastructură de pe continentul african, a decis să îşi reducă creditele având în vedere nivelul ridicat de îndatorare al unor ţări precum Kenya.

„Acum, încercăm să gândim neconvenţional”, a spus Raila Odinga.

Încercarea de a găsi noi modalităţi de a finanţa construcţia de drumuri, căi ferate şi alte utilităţi, vine într-un moment în care Africa încearcă să aducă laolaltă 1,3 miliarde de persoane într-un bloc economic cu o valoare de 3.400 miliarde de dolari, cunoscut sub denumirea de Zona continentală africană de liber schimb (AfCFTA), notează Reuters, preluată de agerpres.ro.

„Aceste infrastructuri sunt urgente pentru crearea AfCFTA, altfel va rămâne un proiect pe hârtie”, a apreciat Odinga. Potrivit acestuia este vital ca statele fără ieşire la mare să fie conectate de porturi şi zonele de coastă şi să fie construite porţiunile lipsă din autostrăzile transcontinentale, în ideea de facilita fluxurile de bunuri din interiorul AfCFTA şi a scoate oamenii din sărăcie.

„Africa trebuie să facă comerţ cu ea însăşi”, a subliniat Raila Odinga, citând o serie de date care arată că schimburile comerciale intra-africane reprezintă doar 15% din total, comparativ cu 70% în cazul comerţului intra-european.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *