VODAFONE CU OCHII PE AKTA

Subsidiara grupului britanic Vodafone ar putea ataca anul viitor poziţia de lider după venituri al pieţei de telecomu­nicaţii din România odată ce va „înghiţi“ compania de cablu UPC, care îi va aduce venituri suplimentare de peste 740 mil. lei (circa 160 mil. euro), conform datelor din piaţă şi estimărilor ZF.

La nivelul anului trecut, estimările ZF indică un un business cumulat al Vodafone şi UPC de aproximativ 940 mil. euro, cu 30 mil. euro mai puţin în raport cu grupul Tele­kom România şi cu aproximativ 130 mil. euro sub subsidiara grupului francez Orange.

Combinarea operaţiunilor Vodafone cu UPC aduce o nouă dinamică luptei de pe piaţa locală de telecomunicaţii, relansând lupta pentru primele poziţii din clasament, fără a înclina însă balanţa în mod irevocabil către noua entitate.

În prezent Orange are una dintre cele mai bune reţele mobile, dar nu are o infrastructură fixă cu care să ajungă în casele clienţilor de retail, astfel că se foloseşte de reţeaua urbană de fibră a Telekom, acces care nu este gratuit. Telekom a reuşit să-şi extindă destul de puternic reţeaua fixă în ultimii ani, dar încă are de recuperat pe segmentul mobil, acesta fiind şi motivul pentru care foloseşte reţeaua 4G a Orange, de asemenea contra cost. RCS&RDS, operatorul care a făcut cel mai devreme pariul pe fibră optică ajungând astfel la un portofoliu de 5 milioane de case acoperite, are încă de recuperat pe segmentul mobil, în ciuda progreselor uriaşe din ultimii ani, inclusiv pentru că nu deţine la fel de mult spectru radio ca rivalii săi.

Pentru Vodafone, care are acum una dintre cele mai puternice şi extinse reţele mobile (compania susţine chiar că este cea mai bună, la fel ca Orange şi, mai recent, Telekom), miza achiziţiei o reprezintă transformarea într-un jucător care are şi una dintre cele mai bune reţele fixe, pentru a ataca piaţa cu pachete care să pună în valoare ambele infrastructuri.

Dincolo de potenţialul enorm de creştere, noul Vodafone rămâne totuşi locul trei pe net fix şi pe TV, cu o infrastructură fixă mai extinsă decât cea a Telekom, dar totuşi la o distanţă uriaşă de cea a RCS&RDS – 2 milioane de gospodării. „Acum se vede strategia operatorilor de telecom din ultimii zece ani de zile, comparând portofoliile de clienţi şi gradul de dezvoltare şi acoperire al reţelelor fixe şi mobile“, comentează o voce autorizată din industria de comunicaţii.

Comparând poziţiile celor mai mari patru jucători de pe piaţa de telecom, aşa cum sunt ele prezentate în tabloul alăturat acestui articol, ceea ce iese în evidenţă este pe de o parte absenţa unei reţele fixe proprii în portofoliul Orange – liderul pieţei, dar şi poziţia copleşitoare pe care o are RCS&RDS: de peste două ori mai mulţi clienţi pe TV decât cel mai apropiat rival, cu un milion mai multe abonamente la net fix decât cel mai apropiat competitor, cu 2 mili­oa­ne mai multe case acoperite de fibră optică decât cel mai apropiat jucător şi de aproape două ori mai multe gospodării „digi­talizate“ decât compania de pe locul trei.

Această situaţie dar şi relansarea competiţiei pentru prima poziţie în piaţa de telecom sugerează că lupta pentru achiziţia AKTA – cel mai mare jucător independent din cablu – ar putea avea o miză mai mare decât părea. Pentru Orange, preluarea AKTA ar însemna nu doar 50 de milioane de euro în plus la venituri şi o securizare a poziţiei de lider, ci şi deţinerea practic a primei sale reţele fixe care ajunge în casele clienţilor retail, chiar dacă ar fi vorba în special de mediul rural şi mic urban, şi nu de marile oraşe. Pentru Vodafone, AKTA ar securiza poziţia a doua pe piaţă după venituri şi ar aduce mai aproape poziţia de lider pe piaţă, plus o completare necesară a portofoliului – o reţea fixă care ajunge până în casele clienţilor din peste 30 de judeţe, cu aproximativ 700.000 de abonamente la serviciile de cablu TV, internet şi telefonie fixă.

Orange este aşteptată să facă o mutare care să-i permită să-şi securizeze prima poziţie pe piaţă, în contextul în care exact acesta a şi fost mesajul transmis recent tocmai de la vârful grupului.

Gervais Pellisier, CEO adjunct al grupului Orange şi CEO al Orange Europa, declara la începutul acestui an în cadrul unei întâlniri cu media că direcţia strategică pentru Orange România este expansiunea către piaţa fixă şi furnizarea de servicii către gospodării, nu doar către persoane indivi­duale, iar pentru atingerea acestui ţel grupul nu se va da înapoi de la nimic.

„Vrem să ne menţinem poziţia de lider per ansamblu al pieţei din România, ceea ce înseamnă că vom face tot ceea ce este necesar pentru a rămâne numărul unu“, a spus Pellisier. „Pentru noi adevărata ţintă este să fim şi mai prezenţi pe piaţa de servicii fixe şi vom face acest lucru fie prin parteneriate, fie … prin toate mijloacele disponibile. Ce înseamnă prin toate mijloacele? Dacă trebuie să construim reţeaua noastră fixă o vom face, dacă trebuie să cumpărăm nişte jucători mai mici de pe piaţă, o vom face“, a spus Pellisier.

Sursa foto: www.vodafone.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.