O companie de gestionare a crizelor urmează să deschidă centre anti-ştiri false, mai întâi în Moldova

O companie româno-americană de gestionare a crizelor şi comunicaţii strategice a ales Chişinău, Moldova, ca loc al iniţiativei de creare a primului său centru anti-ştiri false din Europa Centrală şi de Est în următoarele luni. Echipa lui Marshall Comins de la H5 Strategies, cu sediul în Bucureşti, a avut iniţiativa de a combate ceea ce consideră drept un flagel care ameninţă democraţia: o avalanşă de ştiri false care face dificilă identificarea de către cetăţeni a celor mai bune opţiuni politice şi alegerea celor mai buni lideri.

Cel de-al doilea centru va fi la Bucureşti, a spus Comins, care a înfiinţat H5, prezentă şi în Washington, Londra, Bruxelles şi Abuja, Nigeria.

H5 nu va deţine sau gestiona centrele. Va încuraja personalităţi proeminente, organizaţiinon-profit şi alte organizaţii să le deschidă, apoi le va sprijini cu asistenţă de specialitate, resurse provenite din donaţii şi oameni, a spus Comins. Un susţinător moldovean marcant al presei libere şi antreprenor din mass-media conduce iniţiativa centrului din Chişinău, a spus Tony Pisaroglu, vicepreşedinte senior pentru afaceri internaţionale la H5 Strategies. Trainerul specializat al H5 în domeniul media, Hal Foster, un fost jurnalist şi profesor, va avea un rol de sprijin, a adăugat el.

„Oamenii asociază deseori ştirile false cu politica – şi, într-adevăr, multe ştiri false implică politica”, a spus Comins. „Dar implică şi multe alte domenii, inclusiv asistenţa socială, asistenţa medicală, învăţământul, relaţiile dintre diverse grupuri din societate, şi multe altele.”

Un exemplu, a spus Pisaroglu, este ştirea falsă răspândită pe scară largă conform căreia vaccinurile pot provoca autism la copii. „Mulţi părinţi care au citit această ştire falsă au refuzat să-şi vaccineze copiii – şi, în consecinţă, unii au murit,”a spus el.

Una din atribuţiile principale ale centrelor va fi „găsirea unor modalităţi inovatoare de a lupta contra epidemiei globale de ştiri false,”a spus Comins.

Expertiza H5 în gestionarea crizelor şi comunicaţii strategice ar trebui să îi ajute pe angajaţii centrului să conceapă strategii anti-ştiri false, a spus Comins. Aceştia pot apoi să testeze strategiile pentru a vedea ce funcţionează şi ce nu funcţionează.

„Suntem într-adevăr pe un teren nou aici”, a spus Comins. „Ştiri false au existat întotdeauna, dar lumea nu a văzut niciodată atât de multe”. Şi, de asemenea, lumea nu a mai văzut un mediu – Internetul – pe care o mână de actori pricepuţi îl poate manipula pentru a schimba cursul alegerilor sau a afecta deciziile politice, a spus el.

O componentă crucială în gestionarea cu succes a comunicării în situaţii de criză este aflarea zvonurilor și jumătăților de adevăr care afectează în mod nedrept reputația unei persoane sau a unei organizații, apoi confruntarea acestora cu adevărul, a spus Comins. Personalul H5 cuprinde foşti jurnalişti care sunt experţi în informarea oamenilor cu privire la ceea ce se întâmplă cu adevărat, a spus el.

O prezentare clară a faptelor este o modalitate mai bună de a combate afectarea reputației decât încercarea de a interpreta adevărul, a adăugat el. Interpretarea, care este un element de bază al multor firme de gestionare a crizelor, are deseori un efect nedorit, creând impresia că o persoană a cărei reputație a fost afectată are ceva de ascuns, a adăugat el.

Foster, fostul jurnalist, va consilia nu doar centrul anti-ştiri false din Chişinău, dar şi altele care se deschid în regiune la iniţiativa H5. A fost jurnalist la Los Angeles Times, editor executiv al Pacific Stars & Stripes, cotidianul pentru ambasada și personalul militar S.U.A. din Asia, şi a predat jurnalismul în Statele Unite, Ucraina şi Kazahstan. Comins și Foster au lucrat aproape 25 ani în spațiul ex-Sovietic, zonă din care provin cele mai multe din știrile false.

Comins speră că jurnalişti locali şiregionali remarcabili, experți media, academicieni şialții vor sprijini şi ei centrele, adăugând un plus de credibilitate efortului.

O modalitate de a reduce posibilul efect dăunător al știrilor false este de a educa publicul în legătură cu ce sunt acestea, pericolul reprezentat de ele și cum pot fi depistate, a spus Comins. El se așteaptă ca agenda fiecărui centru să cuprindă o componentă educațională, deși centrele vor avea libertatea de a-și adapta programele în funcție de amenințările din zona lor.

Comins a spus că a înființat H5 în luna martie a acestui an deoarece este convins că economia românească este gata să își ia avânt. Un astfel de sprint ar crește cererea pentru serviciile de comunicare specializate pe care compania sa le oferă.

H5 va ajuta organizații românești care au nevoie de servicii de gestionare a crizelor și de comunicații strategice pe plan intern și în străinătate, și clienți internaționali care au nevoie de asistență în România și în regiune.

Compania a decis să aibă o reprezentanță la Bruxelles în special pentru a-i ajuta pe cei care doresc să facă afaceri cu Uniunea Europeană, aceasta având sediul la Bruxelles. A ales să își amplaseze sediul din Africa la Abuja deoarece Nigeria are cea mai mare populație și cea mai mare economie de pe acest continent.

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *